Vakuutusturvan puutteet voivat altistaa yrityksen merkittäville taloudellisille riskeille. Hyvä vakuutusmeklari voi parhaimmillaan säästää yrityksen tappioilta.
Suomessa monilla yrityksillä on vakuutusturvassaan aukkoja, jotka vahinkotilanteissa voivat johtaa merkittäviin taloudellisiin menetyksiin. Oikein valittu vakuutusmeklari voi parhaimmillaan pelastaa yrityksen suuriltakin tappioilta. Söderberg & Partnersin riskienhallinnan asiantuntija Tapani Toppi kuvailee meklarin roolia asiakkaan edustajaksi ja neuvonantajaksi, jonka työn näkyvin osa on vertailla eri vakuutusyhtiöiden tarjouksia ja neuvotella parhaat mahdolliset ehdot.
– Tosiasiassa pääosa työstä on auttaa vakuutusten hallinnoinnissa, eri vaihtoehtojen selvityksessä ja vahinkotilanteissa siten, että asiakas saa ehtojen mukaiset korvaukset nopeasti ja oikeudenmukaisesti.
Meklarin valinnassa Toppi suosittelee painottamaan muutakin kuin edullisuutta, sillä vakuutusturvan laatu on lopulta tärkeämpi kuin pelkkä hinta.
– Halvin ei läheskään aina ole paras vaihtoehto. Kattava vakuutus voi tuoda huomattavasti paremman turvan vahinkotilanteessa.
Vakuutusmeklarin rooli – enemmän kuin hinnan vertailua
Vakuutusmeklarin tehtävänä on löytää tasapaino hinnan ja laadun välillä samalla varmistaen, että vakuutus kattaa kaikki olennaiset riskit ilman turhia kustannuksia.
– Vakuutusyhtiöiden välillä on eroja niin hinnoittelussa, palveluissa kuin korvauskäytännöissäkin. Meklarin rooli on vertailla näitä eroja ja rakentaa asiakkaalle juuri hänen tarpeitaan parhaiten vastaava kokonaisuus, Toppi sanoo.
Meklari tuntee markkinat ja osaa huomioida vakuutusketjun sujuvuuden Suomessa ja ulkomailla. Toppin mukaan meklarin tulee myös ymmärtää riskienhallinnan tärkeys vahinkojen vähentämisen näkökulmasta.
– Riskienhallinta on jopa keskeisin tekijä vahinkojen vähentämisessä. Hyvin toteutettu riskienhallinta voi vähentää vahinkojen kumpaakin puolta, todennäköisyyttä ja vakavuutta.
Asiakkaan kannalta hyvä vahinkotilasto mahdollistaa myös alhaisemmat vakuutusmaksut.
– Hyvä meklari tekee kattavaa työtä riskienhallinnan osalta. Palvelusta hyötyvät asiakas, meklari sekä myös vakuutusyhtiöt, Toppi jatkaa.
Riskienhallinta vähentää vahinkoja ja alentaa vakuutusmaksuja
Toppi painottaa, että päivittäisessä riskienhallinnassa meklarin riskienhallinnan asiantuntijat, lajiasiantuntijat ja myös esimerkiksi juristit oivaltavat usein asioita, joista on hyötyä käsillä olevaan asiaan.
– Toisaalta samat asiantuntijat voivat löytää ratkaisuita tai vaihtoehtoja, joiden vaikutukset kantavat jopa koko teollisten investointien elinkaaren ajan.
Teoriassa ja käytännössä vakuutettavien ja ei-vakuutettavien riskien ero on Toppin mukaan selkeä.
– Vakuutettavat riskit ovat niin sanottuja puhtaita riskejä, joita yhdistää erityisesti niiden ennustettavuus, riippumattomuus, harvinaisuus ja tietynlainen vakiintuneisuus. Loput ovat ei-vakuutettavia riskejä.
Vaikka riskejä ei voisikaan vakuuttaa, riskienhallinnan näkökulmasta niitä voi kuitenkin hallita, siirtää, pienentää ja välttää.
– Taitava meklari avustaa myös ei-vakuutettavien riskien hallinnassa, mutta valitettavasti riskienhallintaa ei voi ulkoistaa, Toppi sanoo.
Lopuksi hän toteaa, että kiinnostus riskin jakamiseen on jatkuvassa kasvussa. Jako eri lajien sijoittamisessa eri yhtiöihin yleistyy entisestään, ja nyt suurempien riskien vakuuttamiseen haetaan useampaa vakuuttajaa.
– Tämä muuttaa markkinaa vakuutuksenottajalle ja vakuuttajallekin. Trendi vaatii myös meklarilta erityisosaamista vakuuttamisesta ja riskienhallinnasta.
Mietityttääkö meklarin valinta?