Skip to main content
Etusivu » Yritysturvallisuus » Turvallisuus on satamatoiminnan ykkösasia
Sponsoroitu

Erik Söderholm

toimitusjohtaja, Turun Satama Oy

Turvallisuusmääräykset koskevat satamaliikennettä, ISPS-turvamenettelyjä ja työturvallisuutta.

Toimivan sataman edellytys on tavaraliikenteen sekä matkustajaterminaalijärjestelyjen turvallisuus, sujuvuus ja häiriöttömyys. Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm muistaa silti ajan, jolloin satama-alueella laiturissa seisseen laivan viereen pystyi ajamaan kuka tahansa.

– Maailma on noista ajoista muuttunut oleellisesti. Turvallisuussäännöksiä alettiin kiristää New Yorkin WTC-terroristihyökkäyksen jälkeen vuonna 2001. Nyt myös Suomen liittyminen Natoon tuo satamaturvallisuuteen omat lisävaatimuksensa.

Turun satama on tiukan vartioinnin alaisena vuoden jokaisena päivänä ja tuntina, ja satama-alueelle tulevien ajoneuvojen luvitusten ajantasaisuudesta huolehditaan tarkasti.

– Otamme turvallisuuden erittäin tosissamme. Turun sataman turvallisuusmenettelyjen jokainen kohta täyttää tarvittavat ISPS-vaatimukset, Söderholm kertoo.


Vastuullisesti kehityksessä kiinni

Turvallisuuden lisäksi Turun sataman kilpailuvaltteja ovat Söderholmin mukaan sujuvuus, läpäisykyky, hyvä tekninen valmius sekä vastuullisuus kaikessa toiminnassa. Satama on osa Turun kaupungin vuoteen 2029 asettamaa hiilineutraaliustavoitetta.

– Satamaan valmistuva uusi terminaali ja sen infra parantavat selvästi sataman läpäisykykyä, mikä johtaa myös alueen liikenteen päästöjen vähenemiseen.

Vihreisiin arvoihin kannustetaan myös myöntämällä vähäpäästöisimmille laivoille huokeampi satamamaksu. Lisäksi risteilyvieraat voivat laivamatkan ajaksi jättää sähköautonsa latautumaan sataman uudelle parkkipaikalle.

– Globaalissa mittakaavassa yleistä ei ole sekään, että satamaan saapuvien laivojen jätevedet pumpataan suoraan kaupungin jätevesijärjestelmään käsiteltäviksi, Söderholm sanoo.


Turun satama – kun aika ratkaisee

Turun satama on etenkin Ruotsiin suuntautuvan meriliikenteen merkittävä solmukohta. Laivareitti Turun ja Tukholman välillä kestää kymmenisen tuntia. Söderholm kertoo, että sama kymmenen tuntia sattuu mukaan olemaan EU:n lainsäädännön asettama tavarankuljettajien lepoaika.

– Kuljettaja pääsee laivamatkan aikana lepäämään ja palautumaan. Myös kuljetusliike on järjestelyyn tyytyväinen, kun matka etenee kuljettajan levonkin aikana.

Turun sataman suurin vahvuus onkin säännöllinen ja tiheä linjaliikenne. Loistavien yhteyksien ansiosta myös tuotteiden kuljetusaikataulut ovat nopeat ja toimitusvarmuus huippuluokkaa.

– Kun aika ratkaisee, reitti Turun sataman kautta on myös kustannustehokas vaihtoehto tuonti- ja vientikuljetuksille, Söderholm kuvailee.

Satamana Turun satama esiintyi roomalaisten kartalla ensimmäistä kertaa vuonna 1154. Historiaa siis riittää, mutta Söderholmin mukaan moderni nykysatama on silti tiukasti kehityksessä kiinni.

– On huvittavaa, että vaikka Turun kaupunkikin täyttää pian jo 800 vuotta, näin vanhaan karttaan oli merkitty vain satama. Meillä Turussa satama on siis vanhempi kuin itse kaupunki! Se on oikein hauska kuriositeetti.

Miksi Turun satama?

• Turun sataman kautta kulkee vuosittain ammattilaistemme huolehtimana lähes 2 miljoonaa tonnia rahtia ja noin 2,5 miljoonaa matkustajaa ajallaan, turvallisesti ja tehokkaasti.
• Reagoimme nopeasti ja vastuullisesti ympäristönsuojeluun, kaupunkisuunnitteluun sekä digitalisaatioon liittyviin muutoksiin. Toiminnassa hyödynnetään aina uusinta teknologiaa.
• Tytäryhtiömme Turun Vapaavarasto Oy tarjoaa yhteistyökumppaneillemme lisäarvologistiikkaa. Varastotilat ovat monipuolisesti säädeltävissä erilaisten säilytysvaatimusten mukaisesti ­– siellä varastoidaan kaikkea henkilöautoista viineihin.

Viiden tähden palvelusatama, kun ajalla on merkitystä

Next article