Mielikuva tilitoimistosta jää usein pelkän kirjanpidon varaan, vaikka palveluvalikoima on tänä päivänä laaja.
Niina de Silvan on sitä mieltä, että aloittavan yrittäjän ei kannata ulkoistaa tilitoimistolle pelkkää peruskirjanpitoa.
– Yrittäjän kannattaa ottaa selvää, miten tilitoimisto voi häntä ja hänen yritystään omilla palveluillaan tukea. Mielikuva tilitoimistosta jää usein pelkän kirjanpidon varaan, vaikka palveluvalikoima kattaa tänä päivänä paljon enemmän. Esimerkiksi budjetointi ja kassavirtalaskelmat ovat alueita, joita ei välttämättä osata pyytää tilitoimistolta. Tilitoimisto voi ottaa kopin isommasta kokonaisuudesta ja auttaa näin yrittäjän hyvään starttiin. Tällöin tilitoimisto voi seurata ajantasaisesti yrityksen tilannetta, ennustaa tulevaa ja auttaa näin välttämään ikävät yllätykset. Se on erityisen tärkeää tässä taloustilanteessa.
Puhutaanko samaa kieltä?
De Silvan mielestä tilitoimiston on osattava asettua yrittäjän saappaisiin.
– Tilitoimiston on ymmärrettävä yrittäjän tilanne ja puhuttava hänen kanssaan samaa kieltä. Mielestäni on hyvä jos tilitoimiston asiantuntijoilla on itselläänkin yrittäjän hattu päässä. Silloin he osaavat tukea parhaiten yrittäjän arkea ja toimia selkänojana. Varsinkin alkuvaiheessa liiketoimintasuunnitelman hiominen ja toiminnan käynnistäminen vie aikaa. Tällöin tilitoimisto voi auttaa toiminnan käynnistämisessä ja vaikkapa perustamisasiakirjojen laatimisessa.
Lue myös: ”Hallinnollisen taakan keventymistä ei ole nähty vielä koskaan” Haastattelussa Janne Fredman