Skip to main content
Etusivu » Yritystoiminta » Kolme näkökulmaa franchiseyrittäjyyteen
Franchising

Kolme näkökulmaa franchiseyrittäjyyteen

Kuva: Getty Images

Franchiseyrittäjä ei jää yksin – uudelle yrittäjälle on tarjolla monen tyyppistä tukea. Urapolulla kaikkein tärkein ominaisuus on oma motivaatio. Lue tarinat kolmen franchiseyrittäjän takaa:

Miten olette päätyneet tälle alalle?

Jukka Rantanen: Tulin kiinteistövälitysalalle 1984 suoraan armeijasta tyttöystävän vihjeestä. Aloitin myyntineuvottelijana, kolmen vuoden päästä olin esimiehenä ja pian yrittäjänä. Tämä on ”myyntialan Rolls-Royce”, sillä kyse on yksityisasiakkaan elämän isoimmista asioista niin taloudellisesti kuin tunteiden puolesta.

Henri Häyrynen: Olin siivousalalla töissä jo lukioaikana. Opintojen jälkeen palasin alalle yritysmyyntiin, myynninjohdon tehtäviin ja lopulta keskisuuren siivousliikkeen toimitusjohtajaksi. Idea perustaa alalle franchisingketju syntyi vuonna 1993. Markkinoilla oli jo silloin selvä tilaus Laatutakuun kaltaiselle yrittäjävetoiselle palvelulle. Nykyisin kuulumme kansainväliseen ISS-konserniin.

Anu Tikka: Olen koulutukseltani sosionomi ja työskentelin 20 vuotta päivähoidossa: aluksi lastentarhanopettajana, sitten päiväkodinjohtajana ja lopulta hallinnollisissa tehtävissä yksityisellä puolella. Pikkuhiljaa syntyi ajatus alan vaihtamisesta. Yrittäjyys kiinnosti, mutta en ollut varma, mikä olisi se minun juttuni. Yrityksen pyörittämisessä monen osa-alueen pitää olla kunnossa ja luotettavien yhteistyökumppaneiden löytyminen tuntui aloittelijasta hankalalta. R-kioski oli ollut kesätyöpaikkani: ketjussa oli tuttuutta ja mielenkiintoisia uusia asioita. 

Mikä helpottaa yrittäjyyttä teidän ketjussanne?

Rantanen: Franchising sopii erityisen hyvin kiinteistövälitykseen missä maassa tahansa. Se on mielekäs tapa toimia ja tulla alalle. Meillä on aidosti tiivis yhteistyö yhteistyökumppanimme Säästöpankki-ketjun kanssa, ja vahvuutena ovat työkalut sekä brändi. Tänä vuonna saimme alan moderneimmat liiketoimintamallit, jotka auttavat yrittäjyyttä muun muassa tukien sitä, miten alkaa rakentaa organisaatiota.  

Häyrynen: Meillä yrittäjät aloittavat heti valmiilla asiakaskunnalla ilman myyntityötä. Tunnettu brändi helpottaa toimintaa, ja palvelukonsepti on hiottu 25 vuoden aikana huippuunsa. Suomen kolmanneksi suurimmassa franchisingketjussa ei ole yksin: yrittäjillämme on ketjun vahva tuki, valmennukset ja kattavat taloushallintopalvelut. Bonuksena on vielä muiden yrittäjien tuki. Globaalin ostovolyymin kautta hankinnat ovat edullisempia ja yrittämisen tukena on valtakunnallinen markkinointi.

Tikka: Kauppiasvuosia on takana reilut kolme. Parasta työssä ovat asiakkaat ja arki. R-yrittäjänä teet itsellesi, mutta et yritä yksin. Vahva, positiivinen taustatuki seuraa asioiden etenemistä ja sen puoleen voi kääntyä, kun tarvitsee apua. Alue- ja myyntipäällikköni ovat tärkeitä keskustelukumppaneita miettiessäni myyntiä ja toimintatapoja. Controllerini on ollut kullanarvoinen opastaja talousasioissa.

Lue myös: Minustako freelancer? – Näin valitset sopivan toimintamuodon

Millaiset henkilöt menestyvät teillä?

Rantanen: Ei ole yhtä sapluunaa, kuten ikä, sukupuoli tai koulutus. Persoona ratkaisee, erityisesti se, kuinka saa luottamuksen asiakkaaseen. On myös oma vapaus: saa itse pitkälle suunnitella työt ja aikataulut. Työssä voi hyödyntää omia vahvuuksiaan. Ahkera pitää olla, mutta se myös palkitaan ja onnistumiset motivoivat. Haluan rohkaista erityisesti nuoria mukaan tälle alalle.    

Häyrynen: Meille tullaan monenlaisista taustoista. Kiinteistöpalvelualan työntekijöiden lisäksi yrittäjiksi on lähtenyt muun muassa  kauppiaita, kiinteistönvälittäjiä, myyjiä ja toimistotyöntekijöitä. Alan kokemus ei ole oleellista, persoona ja asenne ovat kaikkein tärkeimpiä. Odotamme yrittäjiltämme vastuuntuntoisuutta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiakaspalveluhenkisyyttä. 

Tikka: Franchising toimii, kun molemmat osapuolet voivat luottaa toisiinsa. Yrittäjänä tehtäväni on varmistaa konseptin mukainen toteutus, ottaa vastaan annetut asiat ja tehdä parhaani, jotta niistä tulisi menestys. Menestyneet R-kauppiaat ovat sitoutuneita ketjuun, mutta ovat ottaneet myös omistajuuden omaan yritykseensä. Nautin työstäni ja uskon, että kun annan itsestäni niin asiakkailleni, työntekijöilleni kuin ketjulle, minä ja kioskini menestymme.

Next article