Irmeli Pehkonen
vanhempi asiantuntija, Työterveyslaitos
Ergonomia on laaja käsite. Hyvien työasentojen lisäksi tulee kiinnittää huomiota kognitiiviseen ergonomiaan eli voiko esimerkiksi työskennellä häiriöttömästi ja organisatoriseen ergonomiaan, kuten työaikoihin ja taukoihin.
– Etätöissä yksi suurimmista ongelmista on työ- ja vapaa-ajan rajan katoaminen. Työtä voi hankaloittaa sekin, jos kotona on lapsia, ja työnteko keskeytyy usein. Sitten työpäivää joutuu jatkamaan iltaisin ja palautuminen kärsii, kertoo Työterveyslaitoksen vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen.
Toisaalta kotona työskennellessä riskinä voi olla uppoutuminen työhön pitkiksi ajoiksi, jolloin palauttavat tauot jäävät pitämättä.
– Kotona työ ei katkea luonnollisilla tauoilla. Toimistolla tulee käveltyä kahvikoneelle, kokouksiin, lounaalle ja työmatkoilla. Lisäksi työasennot eivät ole kotona yhtä hyviä kuin toimistolla, minne työnantaja on hankkinut ergonomiset välineet ja kalusteet. Etätöissä palauttavana taukona voi tyhjentää astianpesukoneen ja palaverien aikana voi jaloitella, Pehkonen pohtii.
Keho kertoo nopeasti ongelmista
Työnantaja on vastuussa työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä, mutta etätöissä esihenkilön on vaikea valvoa kuormitusta.
– Lihasten väsymys ja kipu ovat selvimpiä merkkejä huonosta ergonomiasta. Väärien työasentojen takia verenkierto ja aineenvaihdunta hidastuvat, ja myös tarkkaavaisuus huononee. Jokainen kyllä tietää, ettei työtehokaan ole silloin parhaimmillaan, Pehkonen muistuttaa.
Jos esimerkiksi selkä köyristyy toistuvasti ja oma olemus muistuttaa lähinnä kilpikonnaa, on syytä havahtua.
– Kun selkä väsyy ja menee kumaraan, leuka työntyy eteenpäin. Tämä on tosi raskas asento keholle. Istuessa selkä pitäisi aina olla tuettuna ja käsien on tärkeää olla 90 asteen kulmassa. Tämä käsien kulma pätee myös seisoessa. Silloin hartiat eivät nouse liian ylös ja asento on rento. Myös sohvalla voi työskennellä välillä, kunhan tukee itsensä hyvään asentoon. Tärkeintä on vaihdella työasentoja useita kertoja päivän mittaan, Pehkonen sanoo.
Lue myös: On aika oppia suojelemaan mielen hyvinvointia ja aivojen kuormitusta
Hyvä ergonomia on kokonaisuus
Kun työntekijät palaavat toimistoille, organisaation on syytä kartoittaa riskit ja tehdä uudet toimintaohjeet. Jätetäänkö avotoimistossa osa paikoista käyttämättä? Miten kokouksissa ja lounastauoilla toimitaan?
– Uusien ohjeiden perehdyttämisen lisäksi esihenkilöiden on hyvä keskustella tiimiläisten kanssa siitä, onko etätyö koettu kuormittavana. Olisi myös hienoa, jos jokainen tiimissä kantaisi vastuuta sekä itsestään että kollegoistaan. Keskinäinen luottamus ja avoin keskustelu ovat työhyvinvoinnin kulmakiviä, Pehkonen summaa.