Erkki Ahola
tekniikan tohtori, eMBA
Toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) ovat keskeisiä työkaluja yritysten kilpailukyvyn parantamisessa ja prosessien ennustettavuuden lisäämisessä. Avoimuus ja luottamus ovat kriittisiä tekijöitä, sillä ne vaikuttavat suoraan tiedonkulun tehokkuuteen ja siten yrityksen sekä koko yritysverkoston suorituskykyyn.
Teknologia mahdollistaisi yhteisen tilannekuvan muodostamisen verkostossa, mutta datan jakamista ei uskalleta hyödyntää voimavarana. Useat toimijat haluavat pitää datan vain itsellään, mutta tällöin joltakin osapuolelta estetään mahdollisuus liiketoiminnan laaja-alaisempaan kehitykseen. Teknisiä ratkaisuja on runsaasti saatavilla, haaste on usein riskien hallinnassa ja asenteissa. Datan jakaminen voi siis olla mentaalikysymys, painottaa Teknologiateollisuuden Teknologiat, tieto ja innovaatiot -kokonaisuuden johtaja tekniikan tohtori, eMBA Erkki Ahola.
ERP ei ole vain konsernin tai yrityksen sisäinen työkalu vaan osa koko toimitusketjun optimointia. Hyvin perinteinen esimerkki: jos 3D-mallin piirteet mallinnetaan sovitulla tavalla, malli voidaan siirtää suoraan työstökeskukselle ilman uudelleenmallinnusta. Tämä lyhentää toimitusaikoja, kun turvamarginaaleja ei tarvita, ja lisäksi hinnoittelu helpottuu.
– Suomella olisi loistava tilaisuus lisätä rajapintojen hyödyntämistä ja sopia tiedonkulun periaatteista verkoston sisällä. Yhdessä sovitut toimintatavat helpottavat myös tietoturvan varmistamista. Kaiken tiedonhan ei tarvitse olla kaikkien verkoston jäsenten saatavilla, aivan kuten organisaation sisälläkään, Ahola toteaa.
ERPin valinta alkaa bisnesymmärryksestä
Kun järjestelmää lähdetään vaihtamaan liiketoiminnan kasvaessa, asiakas ei välttämättä osaa määritellä mitä haluaa ja mihin pyrkii. ERP on työkalu, joka auttaa prosessin sujuvassa toteuttamisessa, mutta se ei luo prosessia. Siksi omien toimintamallien tulee olla hyvin määriteltyjä.
Osaoptimointi ja tiukat kilpailutukset ovat usein toiminnanohjauksen kehittämisen esteenä.
– Pitkäaikainen suhde lisää ymmärrystä ja luottamusta. Myyjällä tulee olla bisnesymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta ja siitä mitä ollaan tekemässä sekä sen lisäksi ymmärtää missä tuotamme arvoa asiakkaalle. Kun nämä kaksi ovat kunnossa, se johtaa helpommin menestykseen, Ahola summaa.