Anders Ahlvik
toimitusjohtaja, Hangon Satama Oy
Ilman tehokasta satamatoimintaa ja meriliikennettä globaalien logistiikkaketjujen sujuvuus häiriintyisi, mikä vaikuttaisi suoraan Suomen talouteen, kilpailukykyyn ja huoltovarmuuteen.
Satamilla on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä, sillä ne mahdollistavat ympäristöystävällisemmän ja kestävämmän logistiikan kehittämisen.
Suomen eteläisin satama Hanko on kansainvälisten merikuljetusten solmukohta. Hangon sijainti Turun, Tampereen ja pääkaupunkiseudun muodostaman kolmion keskellä tekee siitä logistisesti strategisen alueen.
– Linjaliikenteelle on elinehto, että tavaraa liikkuu molempiin suuntiin. Meillä Hangossa vienti ja tuonti ovat tasapainossa, Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik kertoo.
Ympärivuorokautinen satamatoiminta varmistaa sujuvat tavaravirrat
Hangon kolme satamaa Länsisatama, Ulkosatama ja Koverhar tarjoavat laajat ja monipuoliset logistiset mahdollisuudet, jotka palvelevat niin Suomen teollisuutta kuin kuluttajamarkkinoitakin. Hangon Sataman rooli on merkittävä elintarvikkeiden, lääkkeiden ja muiden kriittisten tuotteiden tuonnissa sekä metsäteollisuuden ja teknologiateollisuuden tuotteiden viennissä Euroopan keskeisille markkinoille, kuten Saksaan, Puolaan, Benelux-maihin ja Iso-Britanniaan.
– Koverharin sataman 600 hehtaarin alue tarjoaa käytännössä rajattomat kasvumahdollisuudet uusille teollisille toimijoille ja logistiikkakeskuksille. Koverhar on ainutlaatuinen paikka laajentaa satama- ja logistiikkatoimintoja pitkälle tulevaisuuteen, Ahlvik toteaa.
Hangon Satama toimii luotettavasti, tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti vuoden jokaisena päivänä. Sen tavoitteena on olla omassa toiminnassaan hiilineutraali jo vuonna 2024 – ensimmäisenä satamana Suomessa.
Hangon Satama tarjoaa:
• Suoran yhteyden avoimelle Itämerelle.
• Tilaa kasvaa.
• Joustavaa ja ketterää palvelua 24/7 vuoden jokaisena päivänä.