Digitaalisuus mahdollistaa paremman ihmisten ja prosessien johtamisen myös logistiikassa. Läpinäkyvyys, oikea-aikaisuus sekä tieto kriittisten tuotteiden ja varaosien saldoista ja saatavuudesta vaativat koko toimitusketjun kattavaa seurantaa.
– Monien yritysten toimitusketjut ovat nykyisin LEAN-metodologiaa mukaillen äärimmilleen optimoituja, mutta samalla haavoittuvia. Kun Just in Time -toimitusketjuun tulee häiriö, tuotannon lähellä ei ole välivarastoa. Logistiikassa on mahdollista valita erityyppisiä strategioita riippuen joustavuuden tarpeesta, sanoo DHL Supply Chain Suomen myyntijohtaja Ilkka Marja-aho.
Tuotteisiin voidaan liittää reaaliaikaista seurantaa: GPS:n avulla tiedetään, missä ja millaisissa olosuhteissa tavara liikkuu. Päästään kiinni myös nyansseihin, esimerkiksi todentamaan, onko pakkaus avattu. Sisälogistiikassa varastoautomatiikka, automaattivarastot ja autonomiset trukit tukevat toiminnan tehostamista ja vähentävät inhimillisten erehdysten vaikutusta.
– Sisälogistiikan ulkoistus mahdollistaa yritykselle keskittymisen omaan ydinliiketoimintaan. Toimituksen hoitaminen laadukkaasti on yrityksen käyntikortti sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille, Marja-aho muistuttaa.
Varasto voi tuoda resurssijoustoja
Kumppaniyrityksen valinnassa painaa entistä enemmän asiakasyrityksen ja palveluntuottajan arvojen yhteensopivuus.
– Meillä ihmiset, ympäristö ja hyvä hallintatapa näkyvät vahvoissa arvoissamme. Ydinosaamistamme on sisälogistiikan johtaminen ja asiakkaan prosessien tehostaminen sen avulla sekä tuotannon ja toimitusketjun tukeminen niin sisälogistiikan kuin varastoinninkin yhteydessä, Marja-aho toteaa.
Moniasiakasvarasto tuo resurssijoustoa ja hajauttaa riskiä, kun alueellisia resursseja ja sitoutunutta henkilökuntaa hallinnoi isompi toimija. DHL tuo sisälogistiikkaan ulkopuolista ammattimaista otetta ja jatkuvaa prosessikehitystä. DHL tarjoaa myös asiakaskohtaista varastointia, esimerkiksi asiakkaan omissa tiloissa.
– Pitkät kumppanuussuhteet ovat tärkeitä. Ei ole meidän tai heidän yksittäistä agendaa, vaan yhdessä tekemistä koko toimitusketjun ja sisälogistiikan kehittämiseksi. Jatkuva ja avoin kommunikaatio on avain eteenpäin ja se tuo kustannussäästöjen lisäksi lisäarvoa asiakkaan prosesseihin, sanoo Marja-aho.