
Viimeaikaiset häiriöt Suomenlahdella ovat osoittaneet, ettei logistiikkaa voida keskittää vain Etelä-Suomen satamiin.
– Me tarvitsemme satamia ympäri Suomen, jotta emme ole liian riippuvaisia yksittäisistä kuljetusväylistä. Pohjois-Suomen teollisuuden kannalta on kriittistä, että alueella on toimivia satamia, jotka mahdollistavat tehokkaat ja kustannustehokkaat merikuljetukset, Raahen Satama Oy:n toimitusjohtaja Seppo Vehkaoja muistuttaa.

– NATO-jäsenyys lisää satamien strategista merkitystä, sillä mahdolliset joukkojen ja kaluston siirrot Pohjois-Suomeen voivat tapahtua satamien kautta, jatkaa Raahen kaupungin tekninen johtaja Jarkko Vimpari.
Raahen satama vahvistaa sekä Pohjois-Suomen huoltovarmuutta että teollisuutta
Raahen satama varautuu tulevaisuuteen panostamalla kasvuun, vihreään siirtymään ja logistiseen vakauteen.
– Raahe on ollut jo satoja vuosia merenkäyntikaupunki. Sataman kehittäminen on ratkaisevaa paitsi alueellisen huoltovarmuuden ja hyvinvoinnin kannalta, se on myös valtakunnallisesti merkittävä hanke. Raahessa on kolme isoa ässää: SSAB, satama ja sairaala – ja meidän on pidettävä kiinni niistä kaikista. SSAB ja satama ovat elinvoiman kulmakiviä tulevaisuudessakin, toteaa Vimpari.
– Yli 40 prosenttia Suomeen rakennetusta maatuulivoimasta on tuotu Raahen sataman kautta. Meillä on tilaa suurille
projekteille ja sujuvalle liikenteelle ilman ruuhkia. Satamaliikenne ei häiritse muuta liikennettä yhtä paljon kuin suurissa kaupungeissa, Vehkaoja kertoo.
Merituulivoiman rakentaminen edellyttää toimivaa satamainfrastruktuuria. Raahen satama voi toimia HUB-satamana ja muodostaa Porin kanssa satamaparin, joka toimii tukikohtana Pohjanlahden merituulivoiman rakentamiselle.
Raahen satama
– on elintärkeä Pohjois-Suomen tavaraliikenteelle.
– tarjoaa puhdasta sähköä ja tilaa kasvaa myös raskaalle teollisuudelle.
– tukee vihreää siirtymää uusilla energiantuotantoratkaisuilla.

Tutustu Suomen kolmanneksi suurimpaan yleissatamaan
Lue lisää myös Raahen kaupungista: raahe.fi