Suomalainen taksi on luotettava, toimintavarma ja kohtuullisen hintainen. Taksi on myöskin helppo tilata, ja sen saatavuus on edelleen suhteellisen hyvä. Näistä asioista kannattaa pitää kiinni.
EPSI Rating Finlandin huhtikuussa 2019 tekemän henkilöliikenteen toimialamittauksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisimpiä raitiovaunuilla ja takseilla matkustamiseen.
Matkustusmukavuus sekä matkustamisen helppous nostivat taksit asiakastyytyväisyyden kärkeen.
– Liikennepalvelulain muutos oli revoluutio, mutta olisimme toivoneet lakimuutokselta ennemmin evoluutiota. Millaisia muutoksia lakiin tulisi tehdä, jotta varmistaisimme asiakaspalvelutason ja taksien saatavuuden, ja jotta pystymme tuottamaan luotettavaa ja laadukasta peruspalvelua koko maassa. Siinä on kysymys tulevalle hallitukselle, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.
Käytännön ongelma haja-asutusalueilla ja pienissä kunnissa on esimerkiksi päivystyksen järjestäminen.
– Taksiyritykset ovat pääsääntöisesti pieniä, yrittäjä ja auto, ja ennen ne pystyivät jakamaan päivystysvuorot hyvin keskenään, mutta Kilpailuviraston mukaan päivystyksistä sopiminen tarkoittaa kartellia. Ennen satunnainen matkailija sai kyydin myös yöllä, nyt kaikki kuljettajat jäävät nukkumaan, Koskinen jatkaa.
Taksiala on vahvasti järjestäytynyt, Suomessa autokannasta lähes 75 prosenttia kuuluu Taksiliittoon. Kuljettajille on tarjolla koulutusta ja materiaaleja, yrittäjille lakineuvontaa ja ohjeita kilpailutuksiin osallistumiseen.
Taksien järjestäytyminen antaa taksialalle painoarvoa. Se myös helpottaa yhteiskunnan ja kuluttajien vaatimuksien selvittämisessä ja niihin vastaamisessa.
Helmikuun 1. päivänä 2018 uusi liikennepalvelulaki astui voimaan – mikä on muuttunut:
• taksilupaa voi hakea Trafilta suoraan netistä
• taksilupa ei ole enää autokohtainen kuten tähän asti
• lupien määrää ei enää rajoiteta keinotekoisesti
• taksiluvan haltija saa ottaa kyytejä vapaasti koko maassa