Digitaalisuudesta on tullut erottamaton osa arkipäivää. Kuluttajat ovat tottuneet siihen, että nykypäivänä kaiken voi hoitaa verkossa, ja yrityksille digitaalisten palveluiden lisääntyminen tuo mahdollisuuksia tavoittaa nykyisiä ja kokonaan uusia yleisöjä entistä helpommin ja tehokkaammin.
Miten digitaaliset palvelut kehittyvät, ja mitkä ovat tulevaisuudessa ne palvelut joiden puoleen tulemme kääntymään? Katso listauksemme digitaalisten palveluiden trendeistä.
Virtuaaliassistentit
Yrittäjän pitää pystyä palvelemaan asiakkaitaan kaikissa asiakkaan haluamissa kanavissa (muun muassa LinkedIn, Facebook, tekstiviestit, sähköpostit). Virtuaaliassistentti auttaa yrittäjää viestien hallinnassa ja hoitaa osan viestinvaihdosta.
Ruuan verkkokauppa
Ruuan verkkokauppa ja siihen liittyvät sovellukset nostavat suosiotaan. Ruoka-ostosten tekeminen netissä, hävikkiruokaa myyvät verkkokaupat ja valmiit ruokakassipalvelut, joissa asiakkaan kontolle jää pelkkä kokkaamisen ilo nostavat suosiotaan. Joihinkin uusiin kerrostaloihin suunnitellaan jo jääkaappeja rappukäytävään joihin verkkokauppa voi toimittaa ruoka-ostokset.
Alustatalous ja erilaiset jakamiseen liittyvät sovellukset
Alustatalous mahdollistaa sen, että yksittäinen yritys tuo yksityishenkilöt tai yritykset yhteen ja tämän kautta lisäarvoa alustan asiakkaille. Tunnetuimpia alustatalouden esimerkkejä ovat esimerkiksi maailman suurin taksiyritys Uber, joka ei omista yhtään ajoneuvoa, tai Airbnb, joka ei omista yhtään vuokrattavaa asuntoa tai huoneistoa.
Alustatalouden kohdalla olennaisia kysymyksiä ovat muun muassa verotus ja lainsäädäntö.