Valo vetää puoleensa, ja se kannattaa ottaa huomioon näyteikkunan somistuksessa. Ohikulkijoiden huomio on helpointa herättää kunnolla valaistulla ikkunalla.
Tiedät tunteen – näyteikkunassa on jotakin mielenkiintoista, mutta et kunnolla näe mitä, sillä näyteikkunan valaistusteho ei ole riittävä. Yrität tihrustaa paremmin menemällä aivan liki ikkunaa ja laittamalla kädet kouruksi silmien vierelle. Heijastuvuus kuitenkin synnyttää peiliefektin, etkä näe siltikään. Luovutat.
Visualistit-ryhmän vetäjä, yrittäjä Anna Juusela sanoo, ettei näyteikkunan valaistusta jostakin syystä useinkaan ymmärretä investointina.
Suosittelen kääntymään ammattilaisten puoleen myymälän valaistusta suunniteltaessa, sillä oikeanlainen valaistus on myyntiä lisäävää.
– Saatetaan jättäytyä esimerkiksi pelkästään näyteikkunassa jo valmiiksi olevien loisteputkien varaan, joiden valaistusteho ei ole riittävä. Etenkin ikkunan heijastavuus synnyttää peiliefektin, jolloin asiakas ei erota tuotteita heikosti valaistusta ikkunasta.
Juuselan mukaan näyteikkunaa somistavan on hyvä muistaa, että valo vetää puoleensa ja ohikulkijoiden huomio on helpointa herättää kunnolla valaistulla ikkunalla.
Mitä valaistusta suunniteltaessa tulee ottaa huomioon?
Valaistusteknologia on viime aikoina kehittynyt valtavasti, ja myös hinnat ovat tulleet alaspäin. Esimerkkinä Juusela mainitsee erilaiset neonvalot, joita on mahdollista tilata oikeastaan missä muodossa tahansa.
– Neonvaloja saa kaikenlaisia, kirjaimista alkaen. Ne tuovat upeita mahdollisuuksia elämyksellisen myymälätilan luomiseen – niistä voidaan luoda taideteos näyteikkunaan tai ne voidaan laittaa katosta roikkumaan. Mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla!
Juusela muistuttaa, että myymälän valaistuksella on monta tehtävää: sillä voidaan paitsi luoda tunnelmaa, myös ohjata asiakkaan katsetta ja korostaa esillepanoja. Valaistusta mietittäessä olisi hyvä ottaa huomioon muunneltavuus.
– Valaistuksen tulisi aina olla oikein kohdennettavissa. Tällä tarkoitetaan sitä, että kalusteiden paikkaa muutettaessa myös valaistuksen tulee olla uudelleen kohdennettavissa.
Valaistusta suunniteltaessa tulisi huomioida sekä myymäläkonsepti ja brändi, värien toistokyky ja värilämpötila että valaisimen valonsäteen leveys.
– Suosittelen kääntymään ammattilaisten puoleen myymälän valaistusta suunniteltaessa, sillä oikeanlainen valaistus on myyntiä lisäävää. Esimerkiksi värintoistokyky on tärkeä, sillä värit syntyvät valosta, Juusela opastaa.