Skip to main content
Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Digitalisaatio rikastuttaa asiakaskokemusta ruokakaupassa
Asiakaskokemus

Digitalisaatio rikastuttaa asiakaskokemusta ruokakaupassa

digitalisaatio-kauppa
digitalisaatio-kauppa
Kuva: Getty Images

Suomessa verkkokauppa on vielä pientä verrattuna muihin Pohjoismaihin, puhumattakaan Länsi-Euroopasta tai Yhdysvalloista.

– Euroopassa ja Yhdysvalloissa ollaan siirtymässä perinteisestä verkkokaupasta siihen, että tilaus toimitetaan tunnin tai kahden sisällä tilauksesta, Kesko Oyj:n digitaalisten palveluiden kehitysjohtaja Arhi Kivilahti kertoo.

– Suomessakin ollaan siirtymässä verkkokauppojen suurista varastoista, joista tavarat toimitetaan laajoille alueille, lähemmäksi asiakasta. Erityisesti ruuan verkkokaupassa on keskitytty siihen, että tuotteet kerätään myymälästä, ja ne toimitetaan isommalle tai pienemmälle alueelle siinä lähellä. Ollaan siellä missä asiakas on, mikä mahdollistaa tuotteiden nopeamman toimittamisen, Kivilahti jatkaa.

Digitalisaatio näkyy myös myymälöissä

Myymälöissä digitalisaatio on ostamisen helpottamista, se auttaa asiakkaita ostopäätöksissä. Skannaamalla tuotteiden QR- tai viivakoodin asiakas saa tietoa tuotteen mahdollisista allergeeneista, mistä tuote tulee tai näkee tuottajatilan videon.

Tietoa voitaisiin hyödyntää asiakkaan palvelemiseen vielä paremmin, helpottamaan asiakkaan elämää.

Jonojen poistaminen on mahdollista digitalisaation avulla. Esimerkiksi Amazon Go -kivijalkamyymälä on jo testannut kassatonta kauppaa. Yhdysvalloissa Starbucksin kahvin myynnistä jo kolmekymmentä prosenttia tapahtuu mobiilin kautta. Etukäteen tilaaminen ja maksaminen tulevat yleistymään etenkin pienemmissä asioinneissa, ja asiakkaalle annetaan mahdollisuus käyttää maksamiseen erilaisia tekniikoita.

– Suomessa on todella paljon laadukasta dataa. Tällä hetkellä sitä käytetään parantamaan kauppoja ja myymälöiden valikoimia – mikä sekin on asiakkaan palvelemista. Mutta tietoa voitaisiin hyödyntää asiakkaan palvelemiseen vielä paremmin, helpottamaan asiakkaan elämää. Asiakkaat osaavat itse kertoa mitä haluavat tietää, joten avataan siltä pohjalta tuotteisiin liittyvää tietoa, rikastetaan sitä. Tulevaisuudessa tietoa liitetään myös asiakkaan valitsemiin muihin tietolähteisiin tai älykellon ja puhelimen tuottamaan dataan. Esimerkiksi yhdysvaltalainen apteekki antaa jo nyt rahanarvoisia pisteitä terveellisistä elämäntavoista, Kivilahti sanoo.

Maailma on markkinapaikka

Suuret kansainväliset verkkokaupat, kuten Alibaba ja Amazon, ovat hyviä markkinointikanavia myös pienille suomalaisille yrityksille.

– Maailmalla puhutaan paljon markkinapaikoista ei-syötäville tuotteille, sillä ruoka on erityistä myytävää verrattuna käyttötavaraan. Käyttötavaraa voi pitää kauemmin varastossa, mikä mahdollistaa rajattomasti mahdollisuuksia pienille toimijoille. Mutta se, että pääsee verkkokaupan alustalle, ei riitä, sillä siellä on miljoona ja yksi muutakin toimijaa. Haaste on, miten erottautua ja nousta hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle, Arhi Kivilahti huomauttaa.

Next article