Skip to main content
Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Ammattilaisen 5 vinkkiä verkkokauppiaalle
Verkkokauppa

Ammattilaisen 5 vinkkiä verkkokauppiaalle

Kuva: Unsplash

Poimi tästä verkkokaupan asiantuntijan Maria Rajakallion parhaat vinkit verkkokauppiaalle verkkokaupan myynnin ja asiakaslähtöisyyden lisäämiseen!

1. Trendinä ostokokemuksen personointi

Verkkokauppakeskustelun tärkeimpiä teemoja ovat asiakkaan ymmärtäminen sekä ostokokemuksen personointi. Tavoitteena on päästä tuotekeskeisyydestä kohti ostokokemuksen parantamista. Trendikkäitä verkkokaupparatkaisuja tällä hetkellä ovat ruuan verkkokauppaan liittyvät ratkaisut – sekä arkinen ruokakauppa että ravintolapalveluiden verkkokauppa. Erittäin vahvoina trendeinä jatkuvat myös jakamistalouden kasvu ja halu kierrättää.

2. Kivijalkakaupan yhdistäminen verkkokauppaan

Muodin osalta puhutaan showroomeista, joihin asiakas voisi tulla pistäytymään ja kokeilemaan tuotteita. Varsinainen tuote kuitenkin ostettaisiin verkkokaupasta, ja se toimitettaisiin asiakkaalle kaupan takahuoneen sijaan esimerkiksi verkkokaupan kansainväliseltä varastolta. Showroomeja nopeammin tuntuvat nyt yleistyvän kuitenkin erilaiset ravintolapalveluratkaisut, joissa ruoka ostetaan verkkokaupasta, mutta nautitaan paikan päällä ravintolassa.

3. Verkkokaupan konversion lisääminen

Konversiota voidaan pyrkiä parantamaan vähentämällä ostoprosessin vaiheiden määrää. Myös tuotekuvauksista voidaan tehdä mahdollisimman houkuttelevia tekstein, kuvin ja videoin. Samalla verkkosivujen muokkaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota: sivustolla olevia painikkeita ja muita elementtejä voi sijoittaa ja muokata uudelleen. Muista myös kohdentaa sähköposti- ja bannerimainontaa ostokset kesken jättäneille asiakkaille!

4. Tehokkaat omnichannel-ratkaisut

Omnichannel ratkaisut tarjoavat asiakkaalle saumattoman kokonaisvaltaisen kanavariippumattoman palvelukokemuksen. Hyvin toteutetussa ratkaisussa asiakas saa saman viestin ja samanlaisen palvelukokemuksen kanavasta riippumatta – vaikka hän käyttäisi useaa eri kanavaa asiointiinsa saman palvelukokemuksen aikana. Omnichannel ei ole pelkästään monikanavaisuutta, vaan ratkaisuissa on myös yhdenmukaistettu niin käyttökokemus kuin viestintäkin eri kanavien välillä.

5. Tulevaisuuden suunta

Markkinoinnin automaation ja teknologian kehityksen myötä verkkokauppa-asioinnista tulee entistä personoidumpaa. Koneoppimiseen perustuvat chatbotit yleistyvät ja auttavat asiakaspalvelun automatisoinnissa. Samalla verkkokaupan kävijöistä kerääntyvää dataa hyödynnetään paremmin, ja esimerkiksi markkinoinnin automaatioratkaisut kehittyvät. Laajennettu todellisuus parantaa asiakaskokemusta entisestään ja tuo oman lisänsä verkkokaupparatkaisuihin.

Next article