Saksa on Euroopan suurin talous ja Suomen tärkein kauppakumppani. Saksan vihreän siirtymän tukemiseen suunnattu transformaatiorahasto sekä investoinnit sähköverkkoihin, älykkäisiin energiaratkaisuihin ja autoalan alihankintaketjuihin luovat uusia mahdollisuuksia innovatiivisille suomalaisyrityksille erityisesti vihreän energian ja digitalisaation saroilla.
– Saksa on monella alalla digitaalisuudessa Suomea vuosia jäljessä. Suomalaisilla on kilpailuetua erityisesti kokonaisvaltaisessa palvelumuotoilussa sekä asiakas- ja loppukäyttäjäkokemuksen integroinnissa digiprojekteihin. Saksassa digitalisaatiohankkeet nähdään vielä teknisinä hankkeina, kertoo Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin toimitusjohtaja Jan Feller.
– On kuitenkin tärkeää varmistaa, että kohdeyrityksen digitalisaation taso ja teknologinen kyvykkyys ovat riittäviä, jotta suomalaisen yrityksen tuote tai palvelu todella sopii heidän tarpeisiinsa. Muutamassa tapauksessa suomalaisyritys on neuvottelun jälkeen todennut, että saksalaisyrityksen täytyisi ensin päivittää toimintatapansa tälle vuosikymmenelle ennen kuin heidän tuotteelleen olisi todellista kysyntää, Feller jatkaa.
Saksa pystyy tuottamaan vain noin puolet vihreän vedyn tarpeestaan. Suomalaiset yritykset voivat tarjota vihreän vedyn lisäksi myös siihen liittyviä tuotteita ja palveluita, kuten vedyn kuljetusratkaisuja tai vetyjohdannaisia kuten ammoniakkia, joita voidaan valmistaa Suomessa ja viedä Saksaan.
Sujuvasti Saksaan
Saksassa menestyminen vaatii suunnitelmallisuutta ja kulttuurin tuntemusta, mutta palkintona on pääsy Euroopan suurimmille markkinoille.
Saksalais-Suomalainen Kauppakamari (AHK Finnland) tarjoaa Saksan markkinoille suuntaaville arvokasta apua, kuten markkinaselvityksiä, kilpailuanalyyseja, asiakashankintaa ja tapaamisten järjestämistä. Lisäksi tarjolla on koulutuksia, joissa valmennetaan yhteistyön alkuvaiheista neuvotteluihin sekä tiimien johtamista monikulttuurisessa ympäristössä. Export Manager Germany -koulutus taas antaa vientipäälliköille tarvittavat käytännön työkalut.
– Tarjoamme yrityksille oikotien vientimarkkinoille. Viemme vuodessa viidestätoista kahteenkymmeneen yritystä Saksan markkinoille hankkimalla heille asiakkaita. Usein teemme markkinaselvityksen, kilpailija-analyysin sekä listan mahdollisista yhteistyökumppaneista ja asiakkaista. Ensimmäistä yhteydenottoa varten meillä on saksalaiset puhelinnumerot. Kun olemme sopineet tapaamisen, yrityksen ei tarvitse tehdä muuta kuin lentää paikalle ja käydä varsinainen myyntikeskustelu. Olemme toki mukana myös prosessin aikana, Feller lupaa.
Arviolta yli seitsemänkymmentä prosenttia Suomen viennistä Saksaan menee AHK:n 650 jäsenyrityksen kautta.
– Moni yritys kuvittelee jäsenyyden olevan kallis, mutta startupille vuosimaksu on vain 110 € ja pörssiyritykselle 900 €. Olemme halunneet pitää jäsenmaksut maltillisina, jotta yhä useampi pääsisi mukaan aktiiviseen ja kannustavaan yhteisöömme. Jäsenet sparraavat toisiaan, ja yhteistyön kautta suomalaisyritykset ovat päässeet Saksan markkinoille toisiaan täydentävin tuottein. Jäsentyytyväisyytemme on korkea – yli 85 prosenttia tapahtumiin osallistuneista kertoo saaneensa niistä hyödyllisiä uusia kontakteja, sanoo Feller.
Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin jäsenenä saat
– ajantasaista markkinatietoa
– jäsenalennuksen kauppakamarin kattavista palveluista
– ilmaista ensineuvontaa lakiasioissa
– arvokkaan yhteisön
Tutustu Saksan markkinoille pääsyä sujuvoittaviin palveluihin