Menestyksen mittareita ovat kasvun ja taloudellisen tuloksen lisäksi mahdollisuus tehdä niitä asioita, joista itse nauttii.
Yritykset voidaan ryhmitellä nelikentälle kasvuhalujen ja -kykyjen perusteella. Yritykset, joilla on sekä halua että kykyä kasvaa, saavat helpoiten yhteiskunnan apua, vaikka tämä on ryhmä, joka usein kasvaisi joka tapauksessa.
Toinen yhtä tärkeä ryhmä on yritykset, joilla olisi paljon annettavaa, mutta ei halua tai rohkeutta kasvaa. Toiminta on vuodesta toiseen kannattavaa ja tase on kunnossa. Yritys tekee tasaista liiketoimintaa, mutta ei ole välttämättä miettinyt, miten sitä voisi kasvattaa. Mistä heille löydettäisiin kasvun siemeniä?
Moderni myynti perustuu entistä enemmän digitalisaatioon ja teknologiaan.
Aloittavilla yrityksillä on usein vahva halu kasvaa ja kansainvälistyä, mutta ei tarvittavia resursseja. He tarvitsevat täysin erilaisia palveluita kuin vakiintuneet yritykset. Neljänteen ryhmään kuuluu yrityksiä, joilla liiketoimintamalli ei mahdollista kasvua tai kasvu ei ole yrittäjän tavoitteena, arvokasta yrittäjyyttä kuitenkin tämäkin.
Ei ole olemassa yleispätevää ohjetta yrityksen menestykselle. Kasvu lähtee aina yrityksen omasta liiketoimintakonseptista, toimivasta tiimistä ja riittävistä resursseista.
Modernissa maailmassa tarvitaan suomalaista myyntiosaamista
”Suomalainen ei osaa myydä” on myytti. Myynti on vaikeaa vain silloin, kun liiketoimintakonseptia ei ole mietitty eikä asiakaskohderyhmää määritelty huolellisesti. Onko potentiaalisilla asiakkailla riittävät resurssit ja aito tarve? Onko ostaminen tehty mahdollisimman helpoksi?
Moderni myynti perustuu entistä enemmän digitalisaatioon ja teknologiaan. Suomalainen myyjä on asiantuntija, joka rakentaa luottamusta olemassa olevan kiinnostuksen päälle.
Etäyhteydet ovat tasoittaneet pelikenttää ja vähentäneet myynnin matkakustannuksia. Kiinnostuksen herättäminen ja tarpeiden kartoitus onnistuvat hyvin etänä. Mutta luottamuksen rakentaminen ja yhteistyösuhteen kehittäminen onnistuvat parhaiten henkilökohtaisissa tapaamisissa.
Kasvuyrityksen muistilista:
1. Kasvu vaatii kokeiluja ja uskallusta ottaa kokeileviakin askeleita.
2. Liiketoimintakonseptin on oltava sellainen, jonka asiakas ymmärtää ja josta hän kiinnostuu.
3. On uskallettava tehdä rajauksia asiakaskunnassa, ”kaikkea kaikille” -ajattelulla on vaikea luoda kansainvälisesti kannattavaa liiketoimintaa.
4. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan apuna voi käyttää asiantuntijoita ja palveluita.
5. Riskeiltä voi suojautua, tyhmiä riskejä kannattaa välttää.
6. Asiat tapahtuvat aina hitaammin kuin on oletettu.
Kirjoittaja Petri Salminen toimii puheenjohtajana Suomen Yrittäjissä.