Skip to main content
Etusivu » Kasvu ja kansainvälistyminen » Kuinka ruoantuotannon arvonlisäpotentiaali muutetaan vientieuroiksi?
Sponsoroitu

Suomalaisen ruoka-alan arvonlisää voidaan merkittävästi kasvattaa nykyisestä. Mutta kuinka potentiaali muutetaan kansainvälisiltä markkinoilta tulevaksi kassavirraksi?

Luonnonvarakeskus Luken tekemän selvityksen mukaan ruoka-alan jalostusarvoa voitaisiin kasvattaa jopa 40 prosentilla nykytasosta vuoteen 2035 mennessä. Arvonlisän kasvumahdollisuuksia liittyy erityisesti ilmastoviisaisiin kasviproteiineihin, kauraan ja solumaatalouteen. Voimme jopa yltää kokoamme suuremmaksi ilmastoystävällisten tuotteiden valmistajamaaksi.

Elintarviketeollisuusliiton uudessa TKI Tiekartassa visioidaan, että vuonna 2030 Suomi on tuotekehitys- ja investointipanostustensa ja taitavan kaupallistamisen ansiosta älykkään, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävän elintarviketuotannon kärjessä Euroopassa.

Mutta kuinka tuo asema on maailman markkinoilta saavutettavissa? Arvonlisä on vain potentiaalia siihen saakka, kunnes asiakkaat tekevät ostopäätöksen.

Vientiyrityksiltä tarvitaan kykyä tuottaa sellaisia korkean jalostusarvon tuotteita, joille löytyy kysyntää kansainvälisillä markkinoilla. Tuotteiden pitää tarjota sellaisia hyötyjä, että asiakkaat haluavat maksaa niistä enemmän.

Mitä uusia keinoja on löydettävissä asiakashyödyn lisäämiseen?

Vientituotteista kannattaa muodostaa tuotekonsepteja yksittäin myytävien tuotteiden sijaan. Asiakkaalle on enemmän lisäarvoa tuottavaa, jos hän pääsee tutustumaan vaikkapa kokonaiseen kaurapohjaiseen, hyvinvointia edistävään ruokavalioon, kuin hankkia yksittäisiä aamiaismuroja.

Suomalaisten vahvuuksia ovat muun muassa kustannustehokkaat tuotantoprosessit, korkea tuoteturvallisuus ja kyky nostaa esille pohjoisen luonnon makuja uniikilla tavalla. Niitä lisähyötyjä voidaan asiakkaille tarjota esimerkiksi valmistamalla korkeamman hintaluokan premium private label -tuotteita ulkomaisille bränditaloille tai viemällä tuotteita ruokapalvelusektorille, laadukkaisiin kansainvälisiin hotelleihin, ravintoloihin ja kahviloihin.

KIKE-hanke

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) -hanke nostaa esiin mahdollisuuksia, kuinka ilmastoviisaista elintarvikkeista luodaan kilpailukykyisiä vientituotteita. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.

Ilmastoviisaasti vientiin KIKE-hankkeen avulla!

Lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin kiertotaloudesta

Next article