Skip to main content
Etusivu » Kasvu ja kansainvälistyminen » Älä puske yksin! – Anna verkostojen auttaa yritystäsi menestymään
Kasvuyritykset

Älä puske yksin! – Anna verkostojen auttaa yritystäsi menestymään

Yhdessä löytyy helpommin uusia bisnesmahdollisuuksia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Kuva: Liisa Takala

Suomalaiset yritykset verkostoituvat ja investoivat siihen huomattavasti vähemmän kuin ruotsalaiset.

– Verkostoista saa tietoa ja turvaa, koska kaikki yritykset tekevät nyt päätöksiä maailmankaupan epävarmuudessa, sanoo Lenita Toivakka, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin Suomen maajohtaja.

Verkostoissa yritykset auttavat toisiaan. Yhdessä löytyy helpommin myös uusia bisnesmahdollisuuksia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Keskusteluaiheita ovat muun muassa Kiina-riippuvuuden haasteet, riskienhallinta ja toimitusketjujen kestävyys. Toinen yleinen teema on kasvavat vientimahdollisuudet eri puolilla maailmaa. Moni firma on yksin liian pieni niille markkinoille.

– Keskustelemme ajankohtaisista kokemuksista ja haasteista, ja ratkaisemme niitä yhdessä. Kokemukseen pohjaava tieto on arvokas oikotie, Toivakka muistuttaa.

On yrityksen omasta aktiivisuudesta kiinni, kuinka paljon kilpailuetua se verkostoitumisesta saa

– Miten arvokasta on saada vertaistukea isoilta yrityksiltä ja päästä oppimaan niiden kokemista kauppaprosesseista? Olisiko tiedosta konkreettista apua tai voisiko välttyä monelta kalliilta ja haastavalta työvaiheelta? Toivakka kysyy.

Jos yritys jättää verkostoitumatta, se jättää käyttämättä myös sen tuomat mahdollisuudet.

– Jos jotain tietoa ei Suomesta löydy, niin kansainvälisestä verkostosta apua, tietoa ja uusia liikekumppaneita löytyy varmasti, Toivakka konkretisoi.

Suomalaisten momentum on nyt!

Tässä ajassa suomalaisten yritysten osaaminen on erityisen sopivaa kansainvälisille markkinoille.

– Meillä on digitaalisia ratkaisuja ja vihreää siirtymää edistävää teknologiaa. Lisäksi suomalaisissa ilmastovastuu ja sosiaalinen vastuu ovat ikään kuin luontaisesti läsnä. Näistä koostuu ainutlaatuinen paketti, jota maailma jo odottaa, Toivakka korostaa.

Puuttuuko yritysten rosterista verkostoitumisen ohella jotain muuta?

– Mieti, mitä vastuullisuus tarkoittaa liiketoimintasi kannalta. Pue se osaksi omaa toimintaa ja kerro siitä rohkeasti maailmalle. Meillä on jo hyvä ja luotettava maine maailmalla, ja meidän osaamista arvostetaan. Nyt siihen kannattaa yhdistää vastuullisuus ja tuoda esiin kaikki ne loistavat ratkaisut, joita meiltä löytyy, Toivakka kannustaa.

Next article