Mediassa usein mässäillään lauseella “Robotit ja tekoäly tulevat ja vievät työpaikat.” Eivät muuten tule. Ne ovat jo täällä. Ne tulivat jo. Olitko valmis? Digitalisaation aika on käsillä.
Uhkakuvia on aina helppo maalailla, mutta kun kyse on liiketoiminnasta 2010-luvulla ja pian 2020-luvulla, peräpeiliin katsominen ja vanhoihin kaavoihin tukeutuminen ei enää riitä pitämään paattia pinnalla. Status quo on mennyttä ja muutoksen tahti kiihtyy kiihtymistään.
Nyt tarvitaan johtajilta rohkeutta ja ketteryyttä. Johtamista, jossa otetaan koko firman henkilöstö mukaan matkalle uusiutumiseen. Vastustusta piisaa, joka tasolla, se on varmaa. Epävarmuus tulevasta saa ihmisen helposti, no epävarmaksi. Tällainen epävarmuus heijastuu suoraan työmoraaliin ja tehokkuuteen, ja siksi johtajan täytyy olla se, joka pitää rivit kasassa tiukkoina hetkinä, ja olla se inspiraation ja esimerkin lähde yrityksen tulevaisuuden turvaamisessa.
Digitalisaatio on ollut tapetilla jo tovin. Siitä on puhuttu. Joku on tehnytkin jo jotain. On syntynyt uusia yhteisöjä, uusia bisnesmalleja, mahdollisuuksia mitata yhä tarkemmin eri prosessien osia, analysoida reaaliajassa.
Suuryritykset monilta toimialoilta ovat jo heränneet ja etsivät ratkaisuja. Myös startupeihin suuntautuu enemmän mielenkiintoa, ne ovat nopeita ja ketteriä, hakevat disruptiivisia bisnesmalleja, sekä ovat avoimia yhteistyölle isompien kanssa. On hackathoneja, kiihdyttämöohjelmia sekä erilaisia matchmaking -tapahtumia, kuten Reverse Pitching™, jossa suuryritykset hyppäävät lauteille pitchaamaan omista tarpeistaan.
Mitä tämä tarkoittaa meille Suomessa? Miten arvoketjut ja markkinat muuttuvat, kun tietoliikennesektoriin sulautuvat muut toimialat kuten eHealth, maksuliikenne, kuljetukset jne.? Syntyy uusia pelureita, jotka voivat viedä asiakkaasi yhdessä yössä.
Otetaan yhtenä esimerkkinä pankkisektori. Kun EU:n sisäistä maksuliikennettä ravisteleva PSD2 direktiivi tulee voimaan vuoden 2018 alussa, pankit voivat menettää asiakassuhteen kirjaimellisesti yhdessä yössä kenelle tahansa toimijalle, joka tarjoaa miellyttävämmän asiakaskokemuksen käyttöliittymällään. Onneksi meillä on Suomessa jo firmoja, jotka työskentelevät asian parissa, kuten blockchain -teknologiaa käyttävä startup MONI, joka jo tarjoaa maksupalvelut tuhansille turvapaikanhakijoille, joille perinteiset pankit eivät ole pystyneet avaamaan tilejä.
Toinen hyvä esimerkki kotimaasta on kuljetusala, jossa viime aikoina on kohistu Uberista. Ei Uberin kyydinvälityssovellus ole laiton Suomessa. Laitonta on ainoastaan kuljettaa ihmisiä ilman taksilupaa. Aalto yliopiston kampuksella robottibussit kuljettavat jo nyt ihmisiä päivittäin. Suomessa on parikin startupia jotka rakentavat saumatonta matkustussovellusta, johon on yhdistetty kaikki mahdolliset kulkuneuvot saman napin ja automaattisen maksun taakse, yhteen käyttöliittymään.
Pari vuotta sitten John M. Olin School of Business at Washington University:n julkaisema tutkimus arvioi että 40 % tämän päivan Fortune500 yrityksistä ei ole enää olemassa lainkaan 10 vuoden päästä. Yritykset, joita ei ole edes perustettu tänään, tulevat kasvamaan maailman suurimmiksi yrityksiksi. Nopeasti.
Johtaja. Digitalisaatio on jo täällä. Olitko valmis?
Kirjoittaja Jan Ameri toimii ArticStartupin Chief Innovation Officerina.