Jarkko Moilanen
apitalisti
Yleensä API (application programming interface) kuvataan teknisenä ratkaisuna, jota se todellisuudessa on, mutta hyödyllisempää on tarkastella APIa liiketoiminnan ja arvonluonnin näkökulmasta.
API on rajapinta arvolupaukseen, ei pelkästään sovellukseen. API voi olla tuote itsessään, tai osa isompaa kokonaisuutta. Olennaista on silti arvonluonti, olkoon se sitten sisältöä (dataa) tai sovelluksen toimintoja (kirjautuminen).
Nykyaikainen sovellus koostetaan käyttämällä hyväksi omia ja toisten rajapintoja sen sijaan, että toteutettaisiin kaikki toiminnot itse koodaamalla. Sovelluskehityksessä dataa ja toimintoja liitetään yhteen APIen avulla kuin legopalikoita konsanaan. Tästä johtuen rajapintoja myydään ja otetaan käyttöön samaan tapaan kuin tähän asti on ladattu sovelluksia kännyköihin.
Kohderyhmänä ei olekaan perinteiset B2C-asiakkaat vaan sovelluskehittäjät eli Business to Developers (B2D). Rajapintalähtöinen kehitys on nopeampaa ja haluttu sovellus saadaan markkinoille entistä lyhyemmässä aikataulussa.
Ilman todellista lisäarvoa, joka voidaan monetisoida tai kokea muuten hyödylliseksi, ei APIn elinkaari ole kovin pitkä. Miten API sitten tuottaa lisäarvoa?
- Alentaa koettua monimutkaisuutta standardoimalla tehtävän toteutuksen
- Helpompi pääsy tietoon, dataan tai toimintoon olemalla avoimesti saatavilla
- Tuo uuden kanavan datan kaupallistamiseen
- Vähentää integraatiokustannuksia kymmeniä prosentteja
- Vähentää toimittajalukkoja, koska riippuvuus yksittäisestä APIsta on pieni, ja toisaalta monissa tapauksissa API on vaihdettavissa toiseen suhteellisen pienellä vaivalla.