Pienyrittäjän arkea rasittavat kuittisulkeiset ja laskutuksen hitaus ovat pian menneisyyttä, kun uudet digitaaliset taloudenhallintapalvelut automatisoivat laskutuksen.
Tietokoneohjelmistot keräävät myös laskusta tietoja liiketoiminnan analysoinnin ja kehittämisen pohjaksi.
– Nyt aluksi suurin hyötyjäjoukko ovat pienet digitalisesti suuntautuneet pk- ja mikroyritykset, joiden määrä kasvaa koko ajan, kertoo Suomen yrittäjien koulutusasioiden päällikkö Mika Tuuliainen.
Tuuliaisen mukaan parasta sähköisissä taloudenhallintaohjelmissa on se, että ne vapauttavat yrittäjän keskittymään omaan liiketoimintaan. Aikaa ei tuhraudu laskujen taltiointiin, kuittien lähettelyyn ja muuhun rutiiniluontoiseen työhön. Näin saadaan kassavirran kehittämiselle enemmän aikaa.
– Pienille yrityksille vaikkapa rahoitusta varten tarvittavien lukujen ja ennusteiden hankkiminen on perinteisesti ollut käsityötä, tietoa kerätään eri lähteistä, Tuuliainen kertoo.
Uudet digitaaliset palvelut tulevat tässä avuksi, sillä ne keräävät talteen laskun tiedot esimerkiksi kappalemääristä, tuotekoodeista, kiloista, euroista ja alveista, jolloin saadaan nopeasti tarkkaa tietoa liiketoiminnan suunnittelun pohjaksi.
Mika Tuuliainen pitää tärkeänä pienen yrityksen näkökulmasta sitä, että digitalisaation mahdollisuuksiin tartutaan, lähdetään kehittämään liiketoimintaprosesseja teknologian avulla ja lisätään sitä kautta kilpailukykyä.
– Tällä kehityksellä voi olla merkitystä koko kansantaloudelle, hän sanoo.
Lue myös: Kannattaako taloushallinnon ulkoistaminen?
Taloushallintoliiton puheenjohtaja Vuokko Mäkinen puhuu rakenteellisesta tiedosta, jolloin laskutustiedot siirtyvät automaattisesti järjestelmästä toiseen ja kaikki yrityksen liiketoiminnan tapahtumat tallentuvat sähköiseen muotoon. Kulupuolen seurantaa uudet palvelut muuttavat suuresti.
– Saadaan helposti selville mikä on aiheuttanut tappion tai tuloksen. Rivitason tiedoista selviää mistä ne johtuvat, Mäkinen kuvailee.
Myös yrittäjän ja kirjanpitäjän välinen yhteistyö muuttaa luonnettaan. Kirjanpitäjä ei ole enää tietojen tallentaja, vaan yhteistyökumppani, jonka kanssa yrittäjä voi analysoida digitaalisten palvelujen keräämää tietoa yrityksen taloudesta.
– Pankkien tarjoamat palvelut eivät ole enää ainoa vaihtoehto yrittäjälle. Uudet digitaaliset palvelut haastavat myös perinteisen pankkimaailman kehitykseen entistä vahvemmin mukaan, Mika Tuuliainen arvelee.
Nykyisin tositteet voi säilyttää myös sähköisessä muodossa. Tämä helpottaa kuittisulkeisia ja uudet palveluntarjoajat ovatkin kehittäneet tähän mielenkiintoisia ratkaisuja. Esimerkiksi mobiiliapplikaation voi linkittää korttiin, jolloin maksutapahtumien tiedot päivittyvät reaaliajassa ja kuitit on helppo ladata kirjanpitoon.