Uudet generatiivisen tekoälyn mallit, joita ovat muun muassa markkinajohtaja OpenAI:n ChatGPT sekä pian laajalti saatavilla olevat Microsoftin ja Googlen Office-työkalut, edustavat ja edistävät tekoälyn arkipäiväistymistä.
– Software Finland ry:n jäsenten keskuudessa tekoäly on laajalti käytössä niissä tehtävissä, joissa vaaditaan ongelmanratkaisutaitoja. Yhdistyksen tuore kysely kertoo 71 % hyödyntävän tekoälyä ohjelmistokehityksessä, 55 % markkinoinnissa, myynnissä luku jää 38 %:iin, ja asiakaspalvelussa 16 %:iin. toteaa Software Finland ry:n AI-työryhmän vetäjä Petri Aukia.
ChatGPT hämmentää monia, sillä se on vahvimmillaan niissä tehtävissä, joissa tietokoneista ei ennen ole ollut apua, tehtävissä, jossa arkipäiväinen luovuus on yhtä tärkeää kuin tarkka prosessien noudattaminen.
Kohti asiakaskohtaisempaa viestintää
– Jokainen yritys voi tehostaa myyntiin vaikuttavia prosesseja useiden kymmenien prosenttien verran ottamalla ChatGPT:n kaltaiset työkalut tehokkaasti käyttöön myynnissä ja markkinoinnissa, toteaa Aukia.
– Useimmat onnistuvat tässä siirtymällä asiakaskohtaisempaan viestintään, tuotelähtöisen viestinnän sijaan, hän jatkaa.
– Asiakkaat kertovat itsestään paljon verkossa. Tarjoamalla ChatGPT:lle asiakkaan strategian, talouden tunnusluvut ja myyjän tarjoaman tuotteen tai palvelun kuvauksen, järjestelmä antaa sekunneissa kymmeniä ehdotuksia siitä, mitä kannattaa korostaa myynnissä ja mitkä voisivat olla asiakkaan strategian huomioon ottaen palvelun tärkeimmät hyödyt.