Kalajoen satama tarjoaa koko toimitusketjun kattavaa ja kustannustehokasta palvelua tuulivoimatuotteiden yrityksille ja toimijoille.
Tuulivoimaloiden tornien napakorkeus vaihtelee Suomessa tyypillisesti 150 metristä 175 metriin, ja roottorikin voi olla halkaisijaltaan miltei yhtä suuri. Tuulivoimaliiketoiminnan logistiikka asettaakin Kalajoen Satama Oy:n toimitusjohtajan Petri Nikupeterin mukaan kauttakulkusatamalleen tarkkoja nostokapasiteettivaatimuksia, kun valtavia komponentteja siirretään laivoista loppusijoituspaikkaan vieviin kuljetusajoneuvoihin.
– Meillä on satamassa tällä hetkellä kaksi satamanosturia, jotka mahdollistavat muun muassa suurten, yli 100 tonnia painavien taakkojen nostot. Tämän vuoden aikana Kalajoen sataman kautta on kulkenut yhteensä peräti 70 tuulivoimalaa.
Laajoilla kenttätiloilla merkittävä rooli
Myös ammattitaitoinen henkilökunta ja laajat kenttätilat näyttelevät tuulivoimalatoimituksissa tärkeää roolia. Kevään ja syksyn aikana Kalajoen satama-alueelle on saatu yhteensä yli 10 hehtaaria uutta kenttätilaa palvelemaan erilaisten tuulivoima- ja projektikuljetusten tarpeita.
– Tämä tarkoittaa, että meillä on nyt hyvät valmiudet ja tilaa ottaa enemmänkin laivoja ja lasteja vastaan. Samalla voimme palvella jo olemassa olevia asiakkaitamme tehokkaammin, Nikupeteri sanoo.
Satamasta on lisäksi erinomaiset ja suorat yhteydet valtateille 8 sekä 4, joiden kautta liikkuu paljon muun muassa juuri tuulivoimakuljetuksia. Nikupeteri kertoo, että myös sataman sisäistä infraa on parannettu.
– Satamasta poistuminen on nyt entistä helpompaa. Käännöksiä ei alueella tarvitse montaakaan tehdä, vaan kuljetukset ohjataan kätevästi suoraan poistumisteille.
Miksi Kalajoen Satama?
• Laajat varastoalueet ja -kenttätilat, joita voidaan edelleen laajentaa.
• Nopeat ja sujuvat logistiset yhteydet Suomen päätieverkostoon.
• Toiminnan laadukkuus – tuulivoimalakuljetuksia hoitaa ammattitaitoinen ja kokenut henkilökunta.