Skip to main content
Etusivu » Digitalisaatio » Lähimaksaminen tuo turvaa ja sujuvuutta kassalle
Digitalisaation hyödyntäminen

Lähimaksaminen tuo turvaa ja sujuvuutta kassalle

Kuva: Unsplash

Pieniä ostoksia tehdään usein ruuhkaisissa paikoissa, kuten baaritiskillä, pikaruokapaikoissa tai kioskeissa. Lähimaksaminen paitsi nopeuttaa ostamista, myös pienentää tunnusluvun vääriin käsiin joutumisen riskiä.

Lähimaksaminen tarkoittaa esimerkiksi kaupan kassalla maksamista, jossa maksuväline eli lähimaksuominaisuudella varustettu kortti, asetetaan lähelle maksupäätettä muutaman sekunnin ajaksi. Lähimaksaminen onkin nopea, helppo ja turvallinen tapa maksaa pienet, alle 50 euron ostokset.

Maksukokemukselta odotetaan nopeutta ja kätevyyttä, ja esimerkiksi ruokakaupoissa ja pikaruokapaikoissa lähimaksaminen nopeuttaakin asiointia. Kauppiaalle tämä tarkoittaa lyhyempiä jonoja ja lisämyyntiä, asiakkaalle parempaa palvelua ja ostokokemusta.

Ei mikään ihme, että lähimaksamisen suosio onkin kasvanut siitä saakka kun se otettiin käyttöön Suomessa vuonna 2013. Vuonna 2018 Suomessa tehtiin yli puoli miljardia lähimaksutapahtumaa, ja tällä hetkellä reilut 60 prosenttia korttimaksuista maksetaan lähimaksulla.

Finanssiala ry:n mukaan Suomessa ollaan oltu edelläkävijöitä lähimaksamiseen liittyvien rajojen nostossa, kun vuosi sitten lähimaksun korkein kertaostosumma nostettiin 25 eurosta 50 euroon. Rajan nosto perusteltiin keskiostosten suuruudella.

Koronavirus nostaa kuitenkin monien huulille kysymyksen eikö lähimaksun kertamaksun ylärajaa pystyttäisi nostamaan, esimerkiksi sataan euroon? Ikävä kyllä, viisikymmentä euroa on korkein mahdollinen summa, jonka eurooppalainen pankkivalvoja tällä hetkellä hyväksyy korttien lähimaksuille. Lähimaksurajan nosto vaatisi EU-maiden yhteisen päätöksen lisäksi, että pankit, maksukorttiyhtiöt, kauppiaat ja maksupäätteiden toimittajat saataisiin mukaan muutokseen.

Koronavirusta edeltävien tilastojen mukaan on kuitenkin olemassa vielä monta kuluttajaa, jotka eivät ole ottaneet lähimaksua käyttöön. Vasta reilut 60 prosenttia korttimaksuista maksetaan lähimaksulla, joten jo lähimaksun käyttöastetta nostamalla kontakteja maksupäätteisiin ja maksamisen turvallisuutta voidaan nostaa.

Mobiilimaksaminen parantaa ostokokemusta entisestään

Mobiilimaksaminen, eli lompakko kännykässä, ottaa vielä askeleen eteenpäin kortilla tehtävästä lähimaksamisesta. Lompakon voi jättää kotiin, kun maksuväline kulkee mukana puhelimessa ja maksupäätteen näppäilystä pääsee kokonaan eroon.

Mobiililompakolla tehdyt lähimaksut hyväksytään useimmiten joko älypuhelimen näytön lukituksen pääsykoodilla tai sormenjäljellä ja sitten näyttämällä puhelinta maksupäätteelle. Mobiilimaksaminen on mahdollista yhä useammassa paikassa. Kun mobiilimaksu perustuu lähimaksuteknologiaan, sillä voi maksaa kaikissa paikoissa, joissa voi maksaa lähimaksukortillakin eli esimerkiksi lähikaupan kassalla.

Toistaiseksi vasta reilu viidennes suomalaisista on kokeillut jotakin mobiilimaksutapaa.

Lähimaksaminen puhelimella tapahtuu samoin kuin lähimaksu sitä tukevalla muovikortilla – tärkeimpänä erona lähimaksuominaisuudella varustettuun korttiin on se, että älypuhelimella voi maksaa myös suurempia, yli 50 euron ostoja.

Mobiililompakot tuovat muitakin ominaisuuksia korttimaksamiseen, sillä monet mobiilimaksamisen mahdollistavat sovellukset mahdollistavat myös oman talouden seuraamisen mobiilisovelluksen kautta. Kun ostotapahtumat tulevat tapahtumalistauksena puhelimeen sovellus auttaa hahmottamaan mihin rahat kuluvat sijoittamalla ostot kululuokkiin.

Kauppiaan ja yksittäisen ihmisen lisäksi koko yhteiskunta hyötyy, kun käteinen raha vähitellen häviää. Toiminnot tehostuvat ja teknologian kehittyminen auttaa tekemään maksamisesta sujuvampaa kuin koskaan aiemmin, turvallisuudesta tinkimättä.

Next article