Korona-aika jätti monet työpaikkaruokailun ulkopuolelle ja kasvisten syönti romahti. Poikkeusolojen tuomaa kuormitusta nosti osaltaan kaikkien päivän aterioiden suunnittelu ja valmistaminen. Kokkaamisesta katosi ilo.
Hybridityön laajeneminen on tuonut joustavuutta työaikoihin, mutta samalla työnantajat ovat huomanneet, että työntekijät eivät enää haluakaan tulla toimistoille. Pitkällä tähtäimellä tämä heikentää sitoutumista ja yrityskulttuuri on vaarassa murentua.
– Työnantajat ovat toivoneet yhteistyötä, jossa aiempaa paremmilla ruokapalveluilla houkuteltaisiin työntekijöitä toimistoille. Korona-aikana johtajat ja HR-vastaavat heräsivät näkemään ravitsemuksen merkityksen työhyvinvoinnille aivan uudella tavalla, kasvujohtaja Elina Yrjänheikki Compass Groupilta aloittaa.
Monissa yrityksissä on haasteena sekin, että lounastarjoilu ei enää yksin riitä. Kansainvälisiä palavereita on yötä myöten eikä vireystila pysy hyvänä pelkillä välipaloilla.
– Palvelumuotoilun avulla loimme Market 24/7 -konseptin, jossa on tarjolla kaikkina aikoina ravintolakokkiemme valmistamia takeaway-annoksia ja terveellisiä välipaloja. Näin ravinteikkaan aterian saa milloin vain, ja sellainen on helppo ottaa toimistolta mukaan kotiin tai treeneihin lähtiessä, kehitysjohtaja Kristiina Ramirez kuvailee.
”Jokainen ateria voi olla nautinto”
Palvelut tuovat arkeen helppoutta ja joustavuutta: työpäivän jälkeen ei enää tarvitse lähteä ruokakauppaan ja vanhemmillakin riittää energiaa harrastuksiin.
– On hyvä suoda itselleen palveluita, koska ne auttavat iloitsemaan elämästä. Monipuolinen, ravinteikas ja maukas ruoka on nautinto, Sannan Ruokakassin toimitusjohtaja Laura Kaapro sanoo hymyillen.
Sannan Ruokakassi tuo valitsemiesi aterioiden tarvikkeet kotiin kerran viikossa. Ainekset on jaettu valmiiksi aterioittain, ja mukana on selkeät ja kuvitetut reseptit.
– Vegereseptimme ovat aina olleet suosittuja, ja monet ovat kertoneet harjoittelevansa hyvän kasvisruoan laittamista meidän ohjeillamme, Kaapro jatkaa.
Räätälöi sopiva valmiiden ja itse tehtyjen ruokien kombinaatio
Compass Groupin ja Sannan Ruokakassin yhteistyö antaa yrityksille mahdollisuuden tarjota työntekijöilleen Sannan Ruokakassin tilauksen normaalia edullisemmalla hinnalla. Myöhemmin Sannan Ruokakassin verkkokauppaan tulevat mukaan Compass Groupin takeaway-annokset.
Valinnanvaraa on paljon, esimerkiksi Sannan Ruokakassilla asiakas voi räätälöidä omaan makuunsa sopivan ruokakassin 10 viikoittain vaihtuvan reseptin joukosta. Myös Compass Groupin takeaway-annoksia on 10 erilaista.
– Ammattilaisten suunnittelemissa aterioissa on laskettu ravintoaineet ja suolan määrä. Aineksia on aina täsmällisesti, joten hävikkiä ei synny, Yrjänheikki korostaa.
– Eikä tarvitse myöntyä liian suuriin pakkauskokoihin, jotka pienissä talouksissa usein harmittavat, Kaapro sanoo.
Aterioiden suunnittelussa näkyvät ruokatrendien ohella asiakkaiden toiveet oman hiilijalanjäljen pienentämisestä.
– Painotamme reseptivalikoimassa vastuullisuutta: viikoittaiseen menuumme sisältyy neljä kasvisruokaa ja kaksi kalaruokaa. Suosimme laadukkaita, lähellä tuotettuja aineksia sekä luomua, Kaapro kertoo.
– Asiakaskyselyissä korostui toive kala- ja kasvisruoista, ja esimerkiksi haukipullat ovat yksi suosikeista. Takeaway-annosten kehittämisessä maistajina oli mukana yli 100 kuluttajaa, ja reseptiikan kehitys jatkuu tietenkin koko ajan, Ramirez sanoo.
– Kun verkkokaupasta voi tilata kotiinkuljetuksena reseptit ja täsmäainekset, ei tarvitse syödä tylsästi koskaan. Jokaisesta arjen ruokahetkestä voi tehdä ihanan, Kaapro summaa.
Nauti ihanasta arjesta!
Sannan Ruokakassi alk. 68 €