Nykyihminen viettää suurimman osan ajastaan erilaisissa sisätiloissa. Aamulla hän lähtee kotoaan ja astuu pian uudestaan sisätiloihin – tällä kertaa tekemään työtä. Työpaikalla ihminen viettää usein jopa yli kahdeksan tuntia päivässä.
On siis selvää, että sisätilojen hygieenisyydellä ja siisteydellä on hyvin suuri merkitys.
– Työpaikkojen toimitilojen siisteys kuvastaa yrityksen kykyä pitää asiat järjestyksessä, SSTL Puhtausala Ry:n toiminnanjohtaja Per-Olof Ekström sanoo.
– Esimerkiksi työpöydillä seilaavat paperikasat lisäävät helposti tekemättömien töiden tuntua ja aiheuttavat näin turhaa stressiä. Lisäksi ne vaikeuttavat siivoojan työtä.
Toimitilan siivous vaikuttaa sekä yrityksen imagoon että työntekijöiden jaksamiseen ja viihtymiseen. Se, että kaikille tavaroille on oma paikkansa, säästää aikaa niiden turhalta etsimiseltä.
– Tavaroistaan jokaisen pitäisi kuitenkin huolehtia itse, Ekström jatkaa.
Huolellinen toimitilasiivous vaikuttaa samalla sisäilman laatuun.
– Siivouksella vähennetään pölyä ja helpotetaan ilmanvaihdon toimivuutta. Kosketeltavien pintojen puhdistaminen vähentää tartuntariskejä ja parantaa näin välillisesti sisäilmaa, Ekström sanoo.
Yritys – kilpailuta siivoustarpeesi
Siivouksen ulkoistaminen on siivousalaan liittyvien töiden teettämistä yrityksen ulkopuolisilla – palveluliikkeiden työntekijöillä. Joskus pakettiin liitetään myös tarvittavat materiaalit. Ekströmin mukaan yrityksen tarpeen ja vaatimustason pitäisi ilmetä palvelukuvauksesta, jonka pohjalta palvelusopimus tehdään.
– Yrityksillä on oikeus vaatia laatua. Valitettavan usein tilaaja kuitenkin olettaa, että myös palvelukuvauksen ulkopuolisia töitä tehdään.
Siivoamisen voi helpoiten ulkoistaa määrittelemällä aluksi mitä tehtäviä siivoustyöhön halutaan kuuluvaksi, minkä jälkeen alan edustajan kanssa neuvotellaan palvelusopimuksen sisältö ja hinta. Ekström muistuttaa, että sopimusehdotuksen tuntuessa kalliilta, voi oman tarpeen aina kilpailuttaa.
– Täytyy muistaa, että tällä hetkellä alalla on huutava työvoimapula, mistä johtuen siivoushenkilöstön osaamisen taso ei aina ole halutulla tasolla. Siksi on entistä tärkeämpää määritellä mitä halutaan tehtävän ja miten tehtyä työtä arvioidaan.