Maailma on monimutkaisempi, erikoistuminen lisääntyy ja muutos on nopeaa. Kannattaako yrityksen tehdä muuta kuin ydinbisnestään?
Ei kannata, kun kysytään 200 keskisuurta asiakasta auttaneelta epäsuorien ostojen palveluntarjoajalta Kuluvaaka Oy:ltä.
Yrityksen tehtävä on myydä, myydä ja myydä – tuotteita tai palveluita sekä laittaa ydinprosessit ja suorat ydinliiketoiminnan ostot kuntoon. Näitä ei voi ulkoistaa. Kaiken muun voi ja pitää, osakas Janne Kajala Kuluvaaka Oy:stä kiteyttää.
Ydinbisnestä eivät ole vakuutukset, työterveys, toimitilat tai niihin liittyvät palvelut. ICT-palvelut, mobiililiittymät, pankkipalvelut ja muut hallintofunktiot.
Erityisosaamisella kulut hallintaan
Ulkoistaminen tuo joustoa ja kustannussäästöä toimintoihin. Säästön yritys voi sijoittaa kasvuun, kansainvälistymiseen tai myyntiin, Kuluvaa’an toinen osakas Kari Honkikangas neuvoo.
Kahden vuoden aikana olemme auttaneet asiakkaitamme suoriin säästöihin noin 6 miljoonalla eurolla. Välilliset säästöt prosessitehokkuutena lienee toinen mokoma, Honkikangas laskee.
Auditointi päätöksen tueksi
Kilpailutus tulee epäsuorissa ostoissa tehdä 2–4 vuoden välein. Näiden asioiden syväosaajaa ei kannata pitää palkkalistoilla kuin mammuteissa. Ja silti massaostamisen hyödyt jäävät saamatta. Ulkopuolisen, riippumattoman toimijan analyysin avulla päätöksenteko on helppoa, kun vertailtavuus ja kustannukset ovat selvät sekä perustuvat tuoreeseen markkinaan.
Nokkelin tapa auditointiin ja sen myötä kilpailutukseen on koko epäsuorien ostojen analyysi. Auditoinnissa arvioidaan ne osa-alueet, jotka kannattaa ulkoistaa. On helpompi myös neuvotella, kun tietää mistä neuvottelee.
Asiantuntijan raportti ehtojen ja kustannusten osalta maksaa itsensä takaisin. Tähän Kuluvaaka Oy:llä on laaja toimijaverkosto käytettävissään ja massaostot antavat merkittävää kilpailuetua. Pienikin pääsee suuren apajille.