Yritykset ulkoistavat logistiikkansa joko osittain tai kokonaan tavoitellakseen joustavuutta ja kustannussäästöjä.
– Logistiikan ulkoistamisen suurin hyöty on sillä saavutettu joustavuus, toteaa LIMOWA-logistiikkaverkoston toiminnanjohtaja Henri Ahlqvist.
– Oman, ehkä hitaammin liikkuvan organisaation sijaan reaktionopeutta saadaan kasvatettua, mikä voi näkyä toimitusvarmuudessa.
– Ulkoistettu logistiikka skaa-lautuu toiminnan laajuuden ja suhdanteiden mukaan, mikä säästää kustannuksia. Kun yrityksellä ei enää ole logistiikasta muodostuvia kiinteitä kuluja, maksetaan vain tarvittavista palvelun osista. Näin säästytään omilta, usein varsin suuriltakin kustannuksilta ja voidaan keskittyä tärkeimpään ydinosaamiseen, toteaa Ahlqvist.
Palvelut vaihtelevat lähettämö- ja vastaanottotoiminnoista täysin ulkoistettuihin varastotoimintoihin.
Erityisesti moniasiakasvarastoja käyttäen saavutetaan myös suuria ympäristöhyötyjä, kun samoissa puitteissa ja samoilla resursseilla kyetään hoitamaan suurempia tuotemääriä, joiden toimitukset kulkevat samalla kalustolla.
Verkkokaupalle toimiva logistiikka on elinehto
Verkkokauppa kasvattaa edelleen suosiotaan. Toimiva logistiikka on verkkokaupalle elämän ja kuoleman kysymys, sillä asiakkaille tuotteiden nopea ja mutkaton toimitus on yksi arvostetuimmista palveluista. Moni verkko-ostos jää tekemättä mikäli toimitusehdot ovat asiakkaan kannalta huonot.
– Verkkokauppojen logistiikalle on olemassa jo useita palveluntarjoajia, kertoo Ahlqvist.
– Ulkoistetusti voidaan hoitaa muun muassa varastointi, tuotteiden uudelleenpakkaus ja toimitus omilla logoilla sekä palautusten vastaanotto. Toiminta saadaan sujuvaksi integroitujen tietojärjestelmien avulla.
Ulkoistettu logistiikka skaalautuu toiminnan laajuuden ja suhdanteiden mukaan, mikä säästää kustannuksia.
Digitalisaatio takaa toimintaketjun pitävyyden. Ahlqvistin mukaan nopea tiedonsiirto mahdollistaa esimerkiksi erilaiset seurantamahdollisuudet tavaroiden matkasta varastolta tilaajalle. Nykytekniikalla asiakas pystyy myös itse valitsemaan tuotteen lopullisen toimitustavan: vaikkapa suoraan kotiovelle tai lähimpään pakettiautomaattiin.
Ulkoistettu logistiikka voi auttaa verkkokauppaa kasvamaan ja vakiinnuttaa toiminnan prosessit, mikä lisää toimintavarmuutta ja sitä kautta asiakastyytyväisyyttä. Näin verkkokauppa voi itse keskittyä myynnin kasvattamiseen.
Vaadi kumppanilta kokemusta
Logistiikka voidaan ulkoistaa tarpeen mukaan pieninä osina tai kokonaan. Ahlqvist tähdentää, että osaavan kumppanin valinnassa edullinen hinta ei ole paras valintakriteeri, vaan huomio kannattaa kiinnittää erityisesti toimialakokemukseen.
– Mikäli toimialan haltuunotto ja palvelu ontuvat, yhteistyö muuttuu helposti miinusmerkkiseksi, sillä toimitusongelmien sattuessa asiakkaat eivät välttämättä enää palaa.