Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa saisit asiakkaasi täydellisen huomion. Lähettyvillä ei parveilisi kilpailijoita. Olisitte vain sinä ja asiakkaasi, päivän tai pari yhdessä, ilman häiriötekijöitä.
Asiakastapahtuma on älykkään johtajan strateginen työkalu. Loistava sellainen. Vaikka taitavasti toteutetulla tapahtumalla saavutetaan kauaskantoisia tuloksia, hämmästyttävän harva johtaja hyödyntää tapahtumien mahdollisuuksia.
Sen sijaan puhe tapahtumista kietoutuu vääristyneellä tavalla rahaan. Fakta on se, että raha poikii lisää rahaa, ja siksi tapahtumat on nähtävä merkittävänä investoinnin kohteena. Vaikuttavan, syvän muistijäljen jättävän ja tunteita herättävän tapahtuman rakentaminen edellyttää pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Pikavoittoja on turha odottaa.
Minulta kysytään usein, minkä koen tapahtumissa tärkeimmäksi. Vastaus on helppo. Kun kaikki turha riisutaan, jäljelle jäävät ihmiset ja tunteet.
Yrityksen brändi on sen henkilöstö, joka luo tapahtuman tunnelman. Jokaisen, ylintä johtoa myöten, on sisäistettävä oma roolinsa kokonaisuudessa. Seinälle heijastetut logot ovat pelkkiä tyhjiä kuoria ilman sielua.
Tapahtumissa luomieni verkostojen ansiosta istun itse neuvottelupöydissä, joista en aiemmin osannut edes unelmoida.
Siksi on tärkeää, mitä ilmaa työntekijäsi hengittävät sekä mitä ja miten he viestivät kohdatessaan asiakkaasi. Hyvä yhteishenki rakennetaan työpaikalla arjessa. Viime tingassa tehdyt korjausliikkeet ovat hyödyttömiä.
Parhaimmillaan sinun ja asiakkaasi yhdessä kokemat hetket lujittavat keskinäisiä ihmissuhteitanne, jotka kestävät jopa läpi elämän. Luottamukselliset suhteet puolestaan avaavat yllättäviä ovia. Tapahtumissa luomieni verkostojen ansiosta istun itse neuvottelupöydissä, joista en aiemmin osannut edes unelmoida.
Näillä eväillä tapahtumissa syntyy mielestäni jotain uutta, jota on vaikea edes mitata euroissa.
Kun seuraavan kerran osallistut tapahtumaan, kiinnitä huomiota siihen, minkälaisen tunnelman henkilöstö luo tapahtumaan ja kunnioittaako ylin johto asiakkaitaan läsnäolollaan. Mikä tunne sinulle jäi päällimmäisenä mieleen tapahtumasta? Muuttuiko jokin? Jos olet tapahtumanjärjestäjä, muista olla paitsi pitkäjänteinen, myös yllätyksellinen. Yllätykset pitävät asiakkaat uteliaana, ja heidän mielenkiintonsa kohdistuu vain ja ainoastaan sinuun ja viestiisi. Paras mittari arvioida tapahtumaa on asiakkaiden hinku. Kun asiakkaasi osallistuu yhä uudelleen tapahtumaasi ja vieraiden määrä osallistujalistassa kasvaa, tiedät onnistuneesi. Vakuutan, että onnistuneilla tapahtumilla kasvatat yrityksen liikevaihtoa ja arvoa merkittävästi.
Kirjoittaja Heikki Hiltunen on Jääkiekon SM-liiga Oy:n puheenjohtaja.