Skip to main content
Etusivu » Liikematkustaminen » Turvallista matkaa liikematkustajalle?
Työturvallisuus

Turvallista matkaa liikematkustajalle?

Sari Viljamaa
Sari Viljamaa
Sari Viljamaa, toiminnanjohtaja, Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA. Kuva: Miika Kainu

Huhtikuu 2017. Kaksi työtoveria istuu varhaisen aamulennon jälkeen Tukholman toimistolla myyntikokouksessa, kun toisen puhelimeen kilahtaa iltapäivällä tekstiviesti: Epäilty terrori-isku Tukholman keskustassa. Vastaa tähän viestiin A, jos kaikki on hyvin, B jos tarvitset apua ja C, ellet ole Tukholmassa. Viestin on lähettänyt oma työnantaja. Matkustaja vastaa A ja kokous jatkuu.

Asia jää kaivelemaan matkustajaa, jolle vastaavaa viestiä ei tullut. Sama työnantaja, kännykkänumero tiedossa – miksi minun hyvinvoinnistani ei oltu huolestuneita? Myös yrityksen matka-asioista vastaava säikähtää kuullessaan, että tekstiviesti ei olekaan tavoittanut kaikkia matkustajia, jotka olivat Tukholmassa iskun sattuessa. Viestittä jääneen matkustajan kiukkuinen palaute ei ainakaan paranna mielialaa.

Hyvä alku on tutustua oman talon matkustusohjeeseen ja toimia matkavarauksissaan sen mukaisesti.

Järjestelmä on kuitenkin vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Kiukustuneen kokousmatkaajan kysymys saa vastauksen, kun aletaan tutkia, mitä matkavarauksen yhteydessä on tapahtunut. Matkustaja, joka sai huolenpitoviestin, oli varannut lentonsa matkustusohjeen määrittelemästä kanavasta, sopimusmatkatoimiston kautta. Matkustaja, jolle viestiä ei lähetetty, oli ”säästänyt firman rahaa” varaamalla lentonsa netistä. Varaustiedot eivät olleet päätyneet työnantajalle, jonka huolenpitoprosessi matkustajistaan perustuu matkatoimiston kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Työnantajan huolenpitovelvollisuus työntekijöistään ulottuu myös työmatkoihin ja moni matkustusohjeen kohta saa loogisen selityksen, kun asiaa tarkastellaan riskienhallinnan ja matkustusturvallisuuden näkökulmasta. Määräys tiettyjen sopimuskumppanien käyttämisestä matkajärjestelyissä ei suinkaan aina liity pelkästään kustannussäästöihin tai siihen, että matkustajien valinnanvapautta pyrittäisiin rajoittamaan, kuten helposti ajatellaan.

Matkustuksen poikkeustilanteita syntyy jatkuvasti. Muuttuvat sääolosuhteet, luonnonilmiöt, epidemiat ja terrori-iskut vaikuttavat matkustuksen sujuvuuteen, eikä hyväkään vakuutus takaa häiriötöntä matkaa.

Turvallisuuteensa voi kuitenkin vaikuttaa. Hyvä alku on tutustua oman talon matkustusohjeeseen ja toimia matkavarauksissaan sen mukaisesti. Liikematkayhdistys suosittelee myös matkustusilmoituksen tekemistä aina, olipa kyse työ- tai vapaa-ajanmatkasta.

Kirjoittaja Sari Viljamaa on Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n toiminnanjohtaja. Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA on liikematkapalveluja ostavien ja niitä elinkeinokseen tarjoavien yritysten järjestö, joka edistää jäsentensä laadukasta ja kustannustehokasta matkahallintoa. Verkostoon kuuluu noin 200 organisaatiota, jotka edustavat sekä yksityistä että julkista sektoria.

Lue myös Sari Viljamaan haastattelu: Liikematkustuksen riskit syyniin

Next article