Helmikuussa voimaan tullut EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus (PPWR) haastaa koko elinkeinoelämän toimimaan resurssiviisaammin.
Pakkausjätteen vähentäminen, muovipakkausten kierrätyksen tehostaminen ja kierrätysmateriaalien hyödyntämisen lisääminen edellyttävät tiivistä yhteistyötä niin elinkeinoelämältä kuin kuluttajiltakin. Tavoitteet saavutetaan vain, jos jokainen toimija kantaa vastuunsa. Mutta miten varmistetaan, että sääntely tukee oikeasti ympäristön ja talouden kannalta kestäviä ratkaisuja?
– Asetus edellyttää, että kaikki pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä. Yksi suurimmista haasteista on muovipakkausten kierrätys, jonka kierrätysastetta on yhä parannettava. Kauppa on sitoutunut tavoitteiden saavuttamiseen, mutta kuluttajien lajittelumotivaatio on ratkaisevassa roolissa. Tähän voidaan vaikuttaa tehokkaalla viestinnällä ja tiedotuksella, huomauttaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto.
Elintarvikealan ja muun elinkeinoelämän on yhdessä kehitettävä ratkaisuja, jotka tukevat sekä pakkausjätteen vähentämistä että elintarvikehävikin torjuntaa. Kehittyneet muovipakkaukset auttavat vähentämään ruoan hävikkiä, mikä tarkoittaa vähemmän turhaa resurssien käyttöä ja päästöjä.
Myös yrityksiltä edellytetään entistä parempaa jätehuollon hallintaa. Tällä hetkellä liian moni organisaatio ohjaa pakkausjätteet energiajätteeseen erilliskeräyksen sijaan.
Pantillisten pakkausten kierrätysjärjestelmä tulee säilyttää
– EU:n ja kansallisen sääntelyn on tuettava aidosti resurssiviisaita ratkaisuja. Suomessa pantillisten juomapakkausten kierrätysaste on maailman kärkeä, ja kuluttajat ovat tottuneet tehokkaaseen palautusjärjestelmään. PPWR:n tulkintaohjeet voivat kuitenkin pakottaa muutoksiin ilman todellisia ympäristöhyötyjä. Suomen hallituksen tulisi varmistaa, että toimiva panttijärjestelmä voidaan säilyttää, eikä sitä muuteta pelkän sääntelyn vuoksi, vaan ohjataan investoinnit aidosti vaikuttaviin kierrätysratkaisuihin. Nyt on hetki vaikuttaa siihen, miten pakkausjäteasetuksen tavoitteet saavutetaan järkevällä ja kestävällä tavalla – elinkeinoelämän, kuluttajien ja ympäristön parhaaksi, Luoto painottaa.